måndag 20 augusti 2012

Foton, foton, foton=Instagram

Att fotografera blir alltmer populärt, genom att nyttja våra mobiler (smarta telefoner) så har vi dels verktyg för att ta foton men också för att snabbt lägga upp dem på nätet. En fototjänst som just nu vinner mark är Instagram som var och varannan ungdom idag nyttjar. Instagram är en simpel app för att dela med sina följare (followers) och som förutom att låter dig ta bilder även ger möjlighet till att lägga på filter (effekter) för att skapa en snyggare bild. Nu börjar en del företag att hoppa på denna trend och nyttjar Instagram för lyfta fram sina produkter.

Men vad är då Instagram? På samma sätt som Twitter så kan alla följa alla och appen är oerhört enkel. Det handlar om att skapa ett konto och sedan ta en bild, om man vill kan man lägga in en lokalisering så att man ser var bilden är tagen. Därefter "taggar" man bilden genom att nyttja en så kallad hashtag #.

Instagram består av fyra komponenter i form av Feed, Popular, Share och News. Share-funktionen  är där man tar sitt foto och sedan delar medan Feed är flödet över de som man följer. Popular visar en rad slumpmässigt utvalda bilder som är populära baserat på kommentarer och "gillar" likes. I News hittar du meddelanden, nya followers eller kommentarer på bilder mm.

#starbucks
Hur kan då företag nyttja denna fototjänst? Flera företag lägger upp bilder på sin Facebooksida genom att automatiskt sända dem från Instagram. Ett annat exempel är att man lägger en tävling på Instagram där de som tävlar skall ta foton på en särskild produkt eller på annat sätt lyfter fram företaget. Genom att tagga bilderna på rätt sätt, dvs. kanske enligt företagets namn eller produkt så kan man enkelt se alla tävlingsbidrag. Några kända företag som nu finns på Instagram är t.ex. Coca Cola, Nike och Starbucks. Om man tar Starbucks som exempel så är det mängder av människor som är inne på deras kaffeställen och tar kort på det de dricker och lägger upp på Instagram under hashtaggen #starbucks. Det handlar alltså precis som alltid inom sociala medier, låt andra sprida mitt varumärke.

Några tips för kommunikation på Instagram slutligen:

1. Använd Hashtags (#). För att få fler att ta del av dina bilder kan man lägga in olika ord som andra också taggar sina bilder med, på så sätt kan du få större spridning, om du t.ex. ha en matprodukt kan du dels tagga den med ditt varumärke, typ: #falukorv men du kan också lägga till t.ex. #mat #food #korv etc.

2. Marknadsför din vara och ditt varumärke i olika kanaler. Etablera en särskild hashtag för ditt varumärke och korssprid informationen, inte bara på Instagram utan även på t.ex. Facebook.

3. Skriv bra och intressanta bildtexter. Biltexten kan fungera som beskrivning av det bilden visat eller för att berätta ett större sammanhang där bilden blir ett komplement till texten.

4. Efterbehandla dina bilder, dvs, lägg på filter på bilderna vilket är hela poängen med appen.

Just ja...en sak till...mitt användarnamn på Instagram är @kaffemannen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar