måndag 23 april 2012

Att känna sin målgrupp är alltid viktigt


Utöver Facebook finns det andra sociala medier som kan vara värda att hålla ett öga på. Pinterest är en relativt ny social tjänst som idag är USAs tredje mest populära sociala tjänst och allt fler företag börjar att intressera sig för Pinterest. Enligt ny statistik så är företrädelsevis kvinnor användare av tjänsten, hela 83% användare i åldern 18-34 är kvinnor och mest så handlar de olika bilderna (som "pinnas") om design, mode och heminredning. Detta innebär att särskilda branscher även inom Dalalyft-området kan ha intresse av att vad som är mest intressant just nu samt kanske även på ett eller annat sätt finnas med på Pinterest.

Om vi ser till en annan sociala tjänst, Google Plus, så är 63% av medlemmarna där män och de tenderar att lägga upp många poster som är fokuserade teknik. Två av de största grupperna på Google Plus är vidare högskolestudenter och mjukvaruutvecklare.

Vi ser här att det finns anledning att fundera över vilka sociala tjänster man skall nyttja, eller åtminstone hålla ett öga på. I statistiken som detta blogginlägg utgår från så framgår att det finns både föredelar och nackdelar med de båda tjänsterna och beroende på vad man vill få ut av sin verksamhet så kan man välja att delta i den ena eller den andra, eller kanske båda. Allt är beroende på vad du som företagare vill få ut av den tid du lägger ned i sociala medier. Det vi bör känna till som företagare är i alla fall att omvärldsanalys är oerhört viktigt och att sociala medier ständigt kommer att förändras och det som är populärt idag kommer i morgon att vara mindre viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar